L’INIZIATIVA EUROPEA “OPPORTUNITÀ PER TUTTI I GIOVANI”

IL PROGRAMMA LANCIATO NEL 2011 DALLA COMMISSIONE EUROPEA, NELL’AMBITO DELL’INIZIATIVA-FARO YOUTH ON THE MOVE, E LE ESPERIENZE D’AVANGUARDIA IN QUESTO CAMPO DI SVEZIA E FINLANDIA

Schede a cura di Maurizio Ferrera, professore di Politiche sociali e del Lavoro nell’Università degli Studi di Milano, 5 gennaio 2013

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Lanciato nel 2011 dalla Commissione europea, questo programma fa parte dell’iniziativa-faro Youth on the Move, a sua volta parte della strategia Europa 2020. Mira a sostenere i giovani senza lavoro, ed in particolare: coloro che non  hanno terminato la scuola secondaria e i neo-laureati. Mette a disposizione risorse del Fondo Sociale europeo per finanziare:

– schemi di apprendistato che soddisfino il “quadro di qualità” UE;
– schemi di sostegno alle start up giovanili;
– shemi di mobilità che consentano a giovani isoccupati (spt laureati) di inserirsi o fare stage in imprese di altri paesi UE;
– schemi di mobilità per giovani imprenditori;
– uno schema di European Voluntary Service;
– schemi di Youth Guarantee

La Youth Guarantee è uno schema che conferisce a tutti i giovani disoccupati al di sotto di una certa età e che si registrano come tali di ricevere entro 4 mesi  un’offerta di lavoro, stage, apprendistato, formazione o  istruzione continua. L’obbligo di fornire l’offerta ricade sui servizi pubblici per l’impiego, in collaborazione con partner non pubblici. Schemi di questo tipo esistono da molti anni nei paesi nordici e sono particolarmente efficaci in Svezia e Finlandia (cf. infra).

La Commisione europea ha redatto una bozza di raccomandazione (Brussels, 5.12.2012 COM(2012) 729 final) “On Establishing a Youth Guarantee”, che invita gli stati membri a procedere su questa strada, anche
mettendo a disposizione fondi europei e fornendo consulenza. La Raccomandazione include una serie dettagliata di linee guida su come disegnare lo schema ed auspica che i paesi membri avviino la sperimentazione già dal 2013. Il sostegno UE alle azioni nazionali sarà inquadrato nella programmazione multi-annuale di bilancio 2014-2019.

BEST PRACTICES

1- Youth guarantee, Finland
Nuorten Yhteiskuntatakuu
Target Group: Unemployed young persons under the age of 25 (from 2013 it will also include young graduates under the age of 30).

Tasso di copertura: ca. 80% giovani disoccupati

Aims and objectives: to reduce the time of NEET status of young people by improving their chances of finding a job or an educational opportunity.

Tasso di successo (disoccupati coperti che escono dalla trappola della disoccupazione): circa 70%.

Activities: The PES is obliged, within the first three months of a young person being registered as a jobseeker to:

1) develop a personal development plan for the jobseeker;

2) carry out a needs assessment of what support is needed to find employment;

3) offer a job, study place (academic or vocational), or another activation measure that can help the
employability of the job seeker (training, coaching, counselling, subsidised work, start-up funding).

2- Job guarantee for young people, Sweden

En jobbgaranti for ungdommar
Target Group: Unemployed young people aged 16-24 who are registered with PES over three months.

Tasso copertura: 80%

Aims and objectives: to offer employment services quickly to help young people to improve their chances of finding employment and education opportunities.

Tasso di successo: 50%

Activities: The job search support offered by the PES is divided into three phases:

1) registration at PES;

2) in the following three months an in-depth assessment of needs and aspirations of the jobseeker is
carried out;

3) After three months of unemployment, job search activities are intensified and combined with active
labour market measures such as work experience placements, traineeships, support in accessing education and training, and start-up funding.

Strengths and weaknesses of youth guarantee schemes in Europe
(sintesi di una recente valutazione degli schemi svedese e finlandese da parte di EUROFOUND)

Strengths

  • ‘Forces’ PES to focus on young
    people and their specific needs.
  • Encourages immediate action to
    address youth unemployment, before disengagement sets in
  • Avoids long-term consequences or ‘scarring’ effects of youth unemployment
  • Particularly effective for young people who are work-ready.

Weaknesses

  • Less effective for ‘hard to reach’ group who may require an improved cooperation between social and health services;
  • Short-term solution: it does not solve structural problems of young people;
  • Success depends quite strongly on other public policies (e.g. availability of student places) and broader labour market situation in the country.

Moment of intervention is crucial. Social partners are of the opinion that even the new shorter waiting periods are too long PES should have an obligation to help a young jobseeker as soon as s/he is registered.

 

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